Je hebt een prachtig product of dienst, maar aan wie verkoop je het eigenlijk? Weet jij wie je doelgroep echt is? Ik leg je graag uit hoe je daar achter komt!
Wie is mijn doelgroep?
Wanneer je op zoek bent naar je doelgroep is het soms lastig om daar echt achter te komen. Wanneer je in een winkel staat kun je nog redelijk inschatten welke mensen bij jou naar binnen komen en daadwerkelijk iets kopen. Maar is dat online ook zo makkelijk? Je kunt gebruik maken van allerlei tools om te kijken wie nu daadwerkelijk je social media en website bezoekt en wie er ook iets koopt. Maar, misschien bereik jij helemaal niet de doelgroep die je voor ogen had of weet je nog niet precies welke mensen nu echt bij jou product passen. Wanneer je een doelgroep bepaling doet kun je dit heel helder in kaart gaan brengen. Je kan er dan ook voor zorgen dat je jouw bedrijf bij deze doelgroep onder de aandacht kunt brengen.
Doelgroep bepaling met wat creatief denken
Wanneer wij als bedrijf een doelgroep bepaling doen gaan we eerst eens uitgebreid naar het bedrijf kijken. Wie werken er en aan welke producten of diensten werken ze. We gaan in gesprek met jou en je medewerkers en stellen vragen die ons later in het brainstorm proces goed van pas gaan komen. Dan zoomen we wat dieper in op het product, welke materialen worden er gebruikt, kunnen we hier een gevoel aan koppelen. Als we alle informatie hebben verzameld gaan we met ons kleine team om de tafel en praten we over jouw klant. Wie is die klant, waar gaat hij of zij uit eten, wat koopt hij in de supermarkt en waar koopt zij haar kleding? Waar gaan ze naar toe op vakantie en hebben ze juist wel of geen kinderen? Huisdieren? Zo schetsen we heel langzaam een beeld van jouw klant. Aan het einde van de eerste sessie kunnen we je klant eigenlijk een naam geven.
Kopen en het gevoel van kopen
Als we weten wie je klant is gaan we kijken hoe we jouw producten om kunnen zetten in een gevoel. Wanneer een klant een nieuw paar laarzen bij jou koopt, koopt ze dan iets voor aan haar voeten, of koopt ze met haar gevoel een klein stukje van dat droom leven op Ibiza met wapperende rokken en cowboylaarzen?
We kijken welke gevoelens, welke luxe momenten of welk cadeautje een klant zichzelf geeft wanneer ze bij jouw bedrijf kopen. Van hier uit zetten we een campagne op, dat kan bijvoorbeeld via socialmedia, maar ook door de uitstraling van je winkel of website voorzichtig te veranderen.
Organisch meer verkeer door juiste doelgroep bepaling
Wat wij merken is dat wanneer je weet wie je doelgroep is en je deze dus kan aanspreken via je social media het organische verkeer en je fans op social media stijgen. De doelgroep voelt zich verbonden met je product of merk. Wanneer het lukt om jouw bedrijf bij de klant binnen te laten komen op het gevoelsniveau zullen je klanten geen kopers maar fans worden. Een onderdeel van jouw merk, een familie of vriendengroep waar je maar al te graag bij wilt horen. Dat kan, als je het product koopt!
Wat kost een doelgroep onderzoek?
Een uitgebreid (markt) onderzoek kan behoorlijk in de kosten lopen. Bedragen van enkele duizenden euro’s zie je al snel voorbij komen. Een doelgroep bepaling via ons kan gelukkig een stuk voordeliger! Bij ons kun je al een doelgroep onderzoek met rapport en moodboard laten doen vanaf 249,-
Mocht je daar advies over willen staan wij natuurlijk voor je klaar! Ennuh… Advies is altijd gratis!